KAKO ŠEĆERI I GAZIRANA PIĆA UTIČU NA VAŠE ZUBE?

Ukoliko pripadate većini naše populacije, danas ste  popili neko zaslađeno piće, a to je verovatno bio gazirani sok. Konzumiranje zaslađenih bezalkoholnih pića povezano je sa gojaznošću, dijabetesom i povećanjem telesne težine. Opšte je poznato da su šećeri štetni za Vaše zube, ali nije baš uvek bilo tako. Zapravo, kada je Aristotel, u staroj Grčkoj prvi uočio da slatka hrana uzrokuje karijes, niko mu nije verovao.

KAKO ŠEĆERI I GAZIRANA PIĆA UTIČU NA VAŠE ZUBE? 1

Ali danas, napretkom nauke, sa sigurnošću možemo da kažemo – šećer uzrokuje karijes.

ŠEĆER PRIVLAČI “LOŠE” BAKTERIJE I SNIŽAVA PH VREDNOST U VAŠIM USTIMA

Šećer deluje kao magnet  za loše bakterije. One se “hrane” šećerom i formiraju dentalni plak koji je tanak i lepljiv  i nalazi se na površini Vaših zuba. Ukoliko se plak ne ukloni redovnom oralnom higijenom, u ustima se stvara “kisela” sredina, koja je pogodna za razvoj karijesa. Kada ph padne ispod 5.5, dolazi do rastvaranja minerala i oštećenja zubne gleđi. Na početku, to su blaga površinska oštećenja, ali vremenom postaju sve veća, i na kraju se stvara karijes.

LOŠE NAVIKE U ISHRANI KOJE UZROKU KARIJES

Najnovija istraživanja, ukazala su na određene navike u ishrani koje pojačavaju rizik od nastanka karijesa.

Konzumiranje visoko zašećerene hrane

Česta konzumacija hrane koja sadrži velike količine šećera produžava vreme u kom su Vaši zubi izloženi štetnim efektima kiselina, koje uzrokuju nastanak karijesa.

Nedavna studija, izvedena među decom školskog uzrasta pokazala je da su deca koja često konzumiraju slatkiše i čips, imala četiri puta veću verovatnoću da imaju karijes zuba, od dece koja nemaju tu naviku.

KAKO ŠEĆERI I GAZIRANA PIĆA UTIČU NA VAŠE ZUBE? 2
  • Zašećerena i kisela pića.

Najčešći izvor “tečnih” šećera jesu sokovi, sportska pića i energetska pića. Pored šećera, ova pića sadrže visoku koncentraciju kiselina, koje uzrokuju karijes.

Jedna velika studija u Finskoj, pokazala je da konzumiranje 1-2 slatka pića dnevno povećava karijes rizik za čak 31%.

Ukoliko konzumirate više od dva soka dnevno, rizik da izgubite 6 zuba se utrosturčava.

Srećom, ukoliko smanjite unos šećera na manje od 10% kalorijskog unosa u toku dana, značajno smanjujete rizik od karijesa.

  • Lepljiva hrana

Lepljiva hrana poput bombona, karamela, lizalica takođe je povezana sa karijesom zuba. Posebno je štetna zbog dužeg zadržavanja u ustima, šećeri se postepeno oslobađaju, dajući štetnim bakterijama dosta vremena da proizvode kiseline i oštećuju gleđ zuba.

SAVETI ZA BORBU PROTIV KARIJESA

Postoje određeni faktori i navike koji mogu usporiti napredak karijesa:

  • Pravilna ishrana

Preporučujemo unos celih žitarica, svežeg voća i povrća i mlečnih proizvoda.

Takođe, ukoliko konzumirate sokove i slatkiše, preporučujemo da to bude nakon ručka. Uz unos sokova, poželjno je koristiti slamčicu.

KAKO ŠEĆERI I GAZIRANA PIĆA UTIČU NA VAŠE ZUBE? 3
  • Smanjen unos šećera

Preporučujemo da šećer i grickalice unosite povremeno, a ukoliko pijete gazirane sokove ili energetska pića, popijte ih u što kraćem vremenskom roku.

A kao piće izbora, svakako je voda ta koju ništa ne može da zameni.

  • Dobra oralna higijena

Potrebno je prati zube minimum dva puta dnevno, ujutru odmah nakon ustajanja pre doručka i uveče neposredno pred spavanje. Od pomoći mogu biti i paste za zube sa  fluoridima, koje pomažu gleđi u odbrani od štetnih bakterija.

I kao najbitniji faktor – redovne posete stomatologu 2 puta godišnje.

ZAKLJUČAK

Budite oprezni sa količinom šećera koju unosite u toku dana, to prenesite i na svoju decu.

KAKO ŠEĆERI I GAZIRANA PIĆA UTIČU NA VAŠE ZUBE? 4

Telefon: +381 64 577 32 43

Adresa: Molerova 29, Beograd